onsdag 8 december 2010

Prao på Pedersens i bageriet!

Dag 1
4/10-10
Min prao är i bageriet på Pedersens konditori i Simrishamn.
Jag började kl. 06.00
När jag kom dit så hälsade jag på alla som va där, och Monika (min handledare) visade mig var jag kunde byta om och var olika saker låg och hur det gick till.
När jag hade byttat om så var det bara till att börja jobba.
Jag fick börja med att bära ner kakor och bröd till Charlotte som jobbar nere i caféet.
Sen vid lite över sex åkte jag med Fredrika (en bagare, och hon som jag va med tills hon slutade.) ut med bröd till Svea och Preem.  Vid sju åkte vi en ny runda men denne gången till Korsavad och sjukhuset. När vi kom tillbaks så borstade jag plåtar och hjälpte till att platta och pensla bullar som Monika och Fredrika gjorde. Jag hjälpte Fredrika med att mätta upp hur mycket där skulle vara i degen till Brownes och Nötroser. Vid halv 12 så slutade Fredrika så jag följde Anna-Karin (bagare) och hjälpte henne. Vi gjorde bottnar till biskvier och sen fick vi städa undan och kvart i ett slutade jag och fick åka hem.
Jag tyckte det var rätt kul men man har ju missat allt bakande och sånt bara för att man börjar sex. Det är inte så jätte kul att borsta plåtar och städa men det går. Det skulle varit kul att varit med från början men man får ju inte börja innan sex.

Dag 2
Idag följde jag med Eva-Sofie (ägare och bagare) på bröd rundorna. Jag gick ner med bröd till Chris (min syster och står nere i caféet). Jag kollade på när allan (ägare och bagare) gjorde prinsesstårtor och bakelser. Jag gick ner med tårtor och bakelser till Chris. Jag hjälpte Monika, Fredrika och Anna-Karin att göra färdigt kakorna de hade blandat ihop, medans jag skar torkade aprikoser. Och städade vilket man alltid måste göra när man ska gå hem.

Dag 3
Åkte med Fredrika idag på bröd rundorna. Gick ner med bröd, kakor och en tårta till Chris. Jag sprejade plåtar. Jag och Anna-Karin bakade ca 60st muffins och sen gjorde vi vaniljhjärtan. Jag kollade på när Monika och Fredrika gjorde kanelbullar och kanelstänger. Jag sopade golvet.


Dag 4
Jag åkte på bröd runderna med Eva-Sofie. Jag gick ner med bröd till Monika. Jag hjälpte till att göra vanlijhjärtan och macariner. Jag hjälpte till att skära och mäta upp bröddeg och hjälpte Anna-Karin att fixa till thekakorna. Jag la ner bröd i påsar som skulle frysas. Jag sopade golvet, tvättade av en maskin och kollade på när Fredrika och Monika gjorde bröd.

Dag 5
Sista dagen på Pedersens i bageriet!
Det är lite tråkigt, man har ju lärt sig en massa nya och roliga saker.
Men i fredags så åkte jag på bröd runderna med Eva-Sofie. Gick ner med bröd, bullar och kakor till Chris. Jag hjälpte dem att göra några kakor (som jag ej kommer på vad de heter). Jag sprejade plåtar och sopade golvet. Jag fick ett presentkort av Eva-Sofie innan hon gick hem för dagen. Och sen fick jag kakor och ett bröd av Monika som ett tack för att jag hade varit där.

Jag tyckte att det var jättekul att praoa där! Veckan gick jätte fort, jag skulle nästan kunna vara där en vecka till. Det enda som var jobbigt var att jag var jätte trött på morgonen och att man inte orkade göra så mycket när man kom hem. Och att man hade missat rätt mycket av vad man gör på ett bageri, bara för att man inte började fören sex.

Det var mycket lärorikt! När man går in och handlar så vet man ju inte mycket om när degen och kakan eller brödet är gjort. Alla tror ju att ett ny bakat bröd är gjort på morgonen, men det är det inte. För att degen är gjort dagen innan så att det har jäst ordentligt och sen skär man bara upp brödet och in med det i ugnen, sen har du ett ny bakat bröd. Det gäller även kakorna. Men det betyder inte att de är gamla och äckliga, för det är de inte! Allt måste ju jäsas, det märker du ju när du själv gör bröd eller kakor där hemma. Man måste ju vänta på att degen ska bli klar så att du kan sätta in den i ugnen.

Jag har lärt mig mycket och det har hjälpt mig en hel del om vad jag ska läsa till på gymnasiet, men är inte helt säker än. Det kommer att bli rätt svårt att välja ett gymnasium och en linje jag kommer att trivas att gå i. Men jag får ju ut och kolla olika skolor och linjer. Men jag är nog rätt säker på vad det blir, men jag får ju tänka efter ordentligt.

Tack för en underbar, rolig och lärorik vecka till alla på Pedersen.
Av Kajsa Lund

1 kommentar:

  1. Det tar tid att göra en go kaka eller ett bröd, men att äta, det går fort!/Sissi

    SvaraRadera